Сторінки

четвер, 24 березня 2016 р.

Домашня школа М.Монтессорі ( посібник для вихователів та батьків)




Марія Монтессорі – італійська лікарка, педагог, перша італійка, що стала докторкою медицини. Прославилася розробкою педагогічної «методики Монтессорі», яка полягає у вільному розвитку дітей. На відміну від шкільної системи, де знижується активність дітей, символом цього для неї є «шкільна парта». Монтессорі вважала, що головним завданням освіти є підтримувати спонтанність і творчість дітей, забезпечення їх всебічного розвитку: фізичного, духовного, культурного і соціального. Відкрила явище поляризації уваги у дітей. У 1907 році відкрила дитячий садок «Дім дітей» у Римі.


19 заповідей Марії Монтессорі для батьків.

   


















Вправи з Монтессорі – матеріалом

  Вправи з розвитку мускулатури рук  , дрібної моторики

Краплини в комірках


Вік : 2 -5 років

Мета вправи:  розвиток дрібної моторики, витончення рухів пальців рук, координація, підготовка руки до письма.

Матеріал : На маленькій таці лежить форма з комірками ( можна скористатися гумовою мильницею) і піпетка з «тугим»  наконечником. Стоїть пляшечка з ледь забарвленою водою. Всі предмети узгоджуються за кольором.

Опис роботи.  

Дитина ставить перед собою на стіл тацю з матеріалом. Вона бере піпетку і , стискаючи її ковпачок трьома основними пальцями, набирає воду з пляшечки. Малюк акуратно переносить піпетку з водою до форми з комірками і заповнює комірку краплями, стискаючи ковпачок піпетки. Після заповнення всієї форми краплі за допомогою піпетки  повертаються назад до пляшечки.

 Коментар.  Стискаючи і розтискаючи трьома основними пальцями ковпачок піпетки, дитина таким вправляє саме ті пальці, котрими потім буде писати. Вправа потребує граничної концентрації уваги, що також досить важливо. Якщо малюк зробив неправильний рух і крапля впала на тацю, він легко помітить помилку і відразу виправить , підхопивши цю краплю тією ж піпеткою. Вправа чудово тренує точність у дрібних рухах руки.


 Піпетка у пляшці 

Вік: до 5 років.

Мета вправи:  розвиток мускулатури обох рук, концентрація уваги. Опосередковано – космічне виховання ( фізики).

Матеріал.  Прозора пластмасова пляшка з водою і піпетка. Но стінках пляшки наклеєні кольорові поділки. Пляшка заповнюється водою майже цілком, а піпетка до рівня, що дозволяє їй плавати у вертикальному положенні, трохи висовуючись із води ( визначається дослідним шляхом). Піпетка опускається в пляшку і вертикально плаває. Пляшка закривається кришкою. Важливо, щоб при стисканні закритої пляшки з неї не могло виходити повітря.

Опис роботи.  Дитина приносить  пляшку і ставить перед собою на стіл. Вона стискає її обома руками і відпускає. Повторює ці рухи кілька разів. Малюк спостерігає , як при стисканні піпетка всередині пляшки опускається до дна, проходячи повз поділки. Від сили стискання залежить , на яку глибину  вона опускається.

Коментар.  У процесі вправ із цим матеріалом дитина тренує мускулатури кисті рук, що дуже важливо для зміцнення всіх пальців при підготовці до складних письмових робіт, до механічних дій руки .Відзначимо, що у цій вправі беруть участь відразу обидві руки – права і ліва. Це також вказує на користь вправи , адже відомо, що розвиток пальців пов’язаний  з розвитком правої і лівої півкуль головного мозку, тим більше , що є не так вже й багато вправ, які тренують скоординованість роботи відразу обох рук, а відтак, і обох головних півкуль.


 

Перекладання намиста пінцетом

Вік:  2 – 5 років

Мета вправи:  розвиток дрібної моторики, уточнення рухів пальців рук, координація, підготовка руки до письма.

Матеріал.  На маленькій таці лежать платформа з комірками для намиста, пінцет і стоїть чашка з намистинками. Намистинок у ній рівно стільки , скільки комірок у формі.  Можна скористатися косметичним пінцетом, а як платформу використати гумову мильницю. Всі предмети матеріалу повинні відповідати один одному за кольором.

Опис роботи.  Дитина ставить перед собою тацю з матеріалом. Вона бере правою рукою  ( або лівою, якщо вона лівша ) пінцет, акуратно підхоплюючи кінцями намистинки з чашки,  переносить їх до заглиблень у формі . Коли форма заповниться , намистини з чашки, переносить їх до заглиблень у формі. Коли форма заповниться , намистини за допомогою пінцета перекладаються назад до чашки.

Коментар.  Ця вправа особливо добре тренує координацію пальців руки, якою дитина потім буде писати дрібні букви. Вона вимагає граничної концентрації уваги при роботі і несе в собі внутрішній контроль. Якщо дитина незграбно спрацювала пінцетом і намистина впала на тацю, вона завжди може самостійно виправити свою помилку. Робота вимагає великої точності  у рухах.



 


Як ріжуть ножицями

Вік :  2- 5 років

Мета вправи:  координація рухів руки , тренування м’язів кисті руки, концентрація уваги, підготовка до письма.

Матеріал.  Таця, на якій лежать ножиці ( краще з тупими кінцями) та кілька аркушів грубого кольорового паперу. На деяких аркушах позначені лінії відрізу. 

Опис роботи.  Таця з матеріалом стоїть перед дитиною. Вона бере правою рукою ножиці, а лівою аркуш паперу, відрізає невеликий шматочок. Пізніше малюк починає різати по лінії і виконувати складні рухи з вирізання візерунків

Коментар.  Прямо цей матеріал не готує дитину до письма. Але, набуваючи складних навичок впевнено тримати ножиці і різати точно за спеціальними лініями, малюк тим самим готується до того, щоб так само впевнено його рука тримала олівець і вела по паперу точні лінії.

 




Різнобарвні краплини

 

Вік : 2 – 5 років

 

Мета вправи: розвиток дрібної моторики, витончення рухів пальців рук, концентрація уваги, координація, підготовка руки до письма.

 

Матеріал.  На таці лежить форма для заморожування води в холодильнику з 12 комірками. Ще стоять три пляшечки з різнобарвною водою. Вода підфарбована харчовими барвниками жовтого, синього  і червоного кольорів. У кожній пляшечці- піпетка з ковпачком із грубої гуми. Маленька губка.

 

Опис роботи.  Малюк бере з полиці тацю з матеріалом і ставить її перед собою. По краплині він переносить воду із різних пляшечок до комірок форми за допомогою піпетки. Комірки поступово наповнюються водою відповідно до їх кольору. Потім за допомогою цих же піпеток вода знову переноситься до пляшечок.

 

Коментар. Матеріал надає можливість дитині не лише розвивати пальці рук , працюючи з піпеткою, але й тренуватися в диференціюванні і розподілі кольорів, у порівнянні і розрізненні. Тому вправу можна віднести до психомоторних.

 



Прищіпки у кошику

Вік:  2-5 років

Мета вправи:  розвиток дрібної моторики трьох основних пальців руки

( великого, вказівного і середнього). Підготовка руки до письма. 

Матеріал.  Кошик із деревяними прищіпками для білизни. Краї кошика не повинні бути надто товстими. Кошика можна замінити плескатою фігурою з грубого картону.

Опис роботи.

Дитина ставить на своє робоче місце кошик із прищіпками. Вихователь пропонує їй виймати прищіпки одну за одною і, взявши кожну трьома пальцями, чіпляти на край кошика. Дитина працює самостійно.

Коментар.

Перш ніж дитина почне писати ,її дрібна моторика повинна бути розвиненою настільки, щоб пальці легко і твердо утримували знаряддя письма- олівець чи ручку. Багаторазове повторення рухів стискання і розтискання з  зусиллям прищіпки  для білизни дає чудове тренування кінчикам пальців правої або лівої руки. Спостерігаючи, якою рукою переважно працює дитина, можна визначити лівша вона чи правша. Виправляти цю схильність не слід. Одначе лише можна вітати роботу дитини обома руками.

 


 



 

Класифікація слів і поповнення словникового запасу

Слова в трьох коробочках

Вік : 2,5-4 роки

Мета вправи:  розширення запасу слів; класифікація предметів і слів; зіставлення предмета з його назвою. Опосередковано – підготовка до космічного виховання.

Матеріал:  три однакових коробочки різних кольорів: червоного, жовтого, зеленого.У червоній коробочці лежать фігурки тварин, у зеленій – штучні рослини; у жовтій –предмети,що стосуються життя людини.

Опис роботи:

І частина.  Дитина приносить на робочий стіл коробочку, виймає з неї фігури по одній і ставить у ряд.Вихователь просить малюка назвати відомі йому предмети. Якщо трапляються невідомі – вихователь підказує.

ІІ частина:  Триступінчасте заняття.Вихователь ставить перед дитиною два відомих  їй предмети й один невідомий.

І ступінь: це…це…це…

ІІ ступінь: дай мені ( або покажи)… Дитина дає або показує.

ІІІ ступінь: хто (або що) це?...Дитина називає.

ІІІ частина.  Дитина вже знає назви предметів, що лежать у коробочках.Вона приносить на стіл відразу все , відкриває і розкладає на відстані. Всі предмети виймаються з коробок і безладно виставляються на стіл. Дитина бере іграшки по одній, називає їх і кладе до коробки: тварин – до червоної, рослини – до зеленої, все,що стосується людини,-до жовтої.Малюк закриває коробочки і відносить їх на місце.



                                              Картонні слова

 

Вік: 2,5-4 роки

Мета вправи: розширення запасу слів, диференціація слів, співвідношення плоскої фігури і слова, що звучить.

Матеріал: коробки з вирізаними з  картону фігурками, що зображують тварин, рослини, предмети побути людини.

 

Опис роботи.

Дитина ставить на стіл коробку з картонними фігурками. Вона виймає їх по одній і шикує у три ряди: в одному – зображення тварин, у другому – рослини, в третьому –те, що можна віднести до людини.

 

Коментар.

У роботі з цим матеріалом дитина переходить від маленької іграшки – предмета до площинного зображення. Це важливий крок від конкретного до більш абстрактного. Навіть сам факт, що чайник, ліжко чи песика можна вирізати з картону і покласти ,а не поставити на стіл,викликає в малюка задоволення і захоплення. Дитина бачить і обємний і плескатий предмети, однакової назви, і це теж захоплює його. Якщо назви якихось предметів дитині невідомі, то вихователь через триступінчасте заняття може увести їх до його словникового запасу.




                                          Гра в картки

Вік:  2 – 4 роки

Мета вправи:  розширення запасу слів, узагальнення, співставлення картки  і назви предмета, що зображено на ній. Опосередковано йде підготовка до космічного виховання.

Матеріал:  різноманітні набори карток червоного, зеленого, жовтого кольорів із зображеннями усіляких тварин, рослин, предметів, що стосуються людини. У кожній серії є узагальнююча контрольна карта. На ній зображені відразу усі предмети серії – живі істоти або рослини.

Опис роботи:

І частина.  Дитина розкладає на столі червоні картки однієї серії, розглядає їх і називає, що на них намальовано. Якщо, якихось тварин вона не знає, вихователь проводить триступінчасте заняття за цією серією.

ІІ частина.  Дитина розкладає на столі червоні картки з кількох серій. Наприклад: « домашні тварини», «дикі тварини», « тварини джунглів». Усі картки перемішуються чи перевертаються. Дитина впорядковує всі картки за трьома відповідними серіями , а потім порівнює з контрольними картами.

Коментар.

При виготовленні карток варто звернути увагу на те, щоб на малюнку була лише одна тварина, зображена ясно, просто і реалістично. Фон малюнка білий, але край картки повинен залишатися відповідного кольору ( червоний, зелений, жовтий) , при чому в серіях  - не відрізнятися за відтінками.  Контрольні картки дають дитині, по-перше, можливість самоконтролю, а по-друге, дозволяють вибудовувати узагальнення. Деякі з них згодом будуть позначені узагальнюючими словами . У роботі з картками , що відбувається слідом за вправами  з предметами і картонними фігурками , дитини  робить іще один крок на шляху до абстрагування.














Цікава школа Монтессорі!

Шановні вихователі, батьки!

Ми хочемо познайомити Вас і ваших діточок з героями нашої казки : Колобком, поросятком Веселунчиком, білочкою Пустункою.
  Сподіваємося, що Ваші діти подружаться з нашими героями і навчаться простим і необхідним діям: ліпити, пересипати і переливати, перемішувати і взбивати, викладати і малювати.
 Ці вправи спрямовані на розвиток дрібної моторики і координації рухів. Головне, вправи навчать дітей самостійності.
Пам’ятайте, що розпочав будь-яку вправу, її необхідно довести до кінця і прибрати матеріал. Діти обов’язково повинні Вам допомагати - це привчить їх до охайності,  дозволить відчувати впевненість в собі, незалежність.
  Для всіх ігор та вправ необхідно приготувати зручні стіл та стільчик, які б відповідали б зросту дитини.
Посуд, який Ви використовуєте в іграх та вправах, повинен бути цілим, красивим.
Як краще займатися з дитиною за цією книгою?
Важливо, щоб усі речі, якими користуються діти, вони могли б брати самі. Спочатку самі ознайомтеся із змістом книжки, приготуйте необхідні предмети. Потім займайтеся з дітьми. Читайте, переказуйте, запитуйте. Не квапте дитину, дайте їй можливість сформулювати свої думки. Потім запропонуйте дитині виконати вправу, про яку ми читали. На слідуючий день, чи коли Вам буде зручно , запитайте її, чи не хоче вона ще раз почути історію про трьох друзів. Можливо дитина Вам сама нагадає про них.


                                  Бажаємо успіхів!